Sloboda govora ili postoji ili ne

U slobodnom govoru u Hrvatskom saboru Marko Milanović Litre govorio je o albumu „Tram 11“ i jednoumlju političke korektnosti i ograničavanja slobode govora.

Prije desetak dana izašao je novi album „Tram 11“ s nazivom „Jedan i jedan“ na kojem se može poslušati 14 novih pjesama u kojima rade sve ono što se očekuje od repera – provociraju, psuju, šokiraju, najvažnije od svega preispituju današnje društvo i kulturu.
Za one koji nisu upoznati „Tram 11“ to jest General Woo i Target su sada već kultni reperi koji su odigrali jednu od najvećih uloga devedesetih godina u popularizaciji repa u Hrvatskoj. Njihov angažman na glazbenoj sceni u tada ratnoj Hrvatskoj je velikim dijelom zaslužan za razvijanje čitave subkulture kojoj se u teškim vremenima naše povijesti ja bih rekao pružila odušak mladima.
Oni su od strane medija i kritičara do jučer smatrani poželjnima a već danas su im problem. Tako imamo primjer jednog od najposjećenijih portala u Hrvatskoj koji je na dan izlaska albuma objavio članak s naslovom kultni reperi „Tram 11“ danas su nakon 22 godine objavili svoj novi album. Fanovi su u ekstazi, a mi donosimo sve detalje.
U tom članku između ostalih hvalospjeva napisali su sljedeće: „Podsjetimo već je samom najavom albuma nastala opća histerija ne samo u Hrvatskoj, nego diljem svijeta. Svi njihovi fanovi su željeli svoj primjerak albuma pa je cijela prva edicija bila rasprodana već u pretprodaji.“ Nastavljaju i dalje: „Album Jedan i Jedan odiše tematikom i metaforom današnjice i vodi nas u svijet repa ovog zagrebačkog dvojca koji su jedni od utemeljitelja hrvatske rep scene“.
No ovaj portal nije bio jedini koji je hvalio novi album. Pohvale Meanstream kritičara su dolazile sa svih strana. Po svim pokazateljima izgleda kako će novi album uistinu biti uspješan nastavak dvadesetogodišnje karijere. No deset dana poslije izlaska albuma situacija je drastično drukčija. Izdavačka kuća raskinula je ugovor sa Tram 11 i objašnjava kako su svjesni i da im je žao što je objava spomenutog albuma uvrijedila dio publike, te da im to nikad nije bila namjera i da rade sve kako bi ispravili ovaj nenamjeran propust. A završno tvrde da nisu nikada podupirali nikakav oblik mržnje već slobodu govora i različitosti.
Oni očito podupiru slobodu govora osim Tram 11, jer njihova sloboda govora i umjetničkog izražavanja je nebitna jer nije u skladu sa vrijednostima ljevičarske falange on-line aktivista tzv. keyboard warriora. Portal koji sam spomenuo i koji je na sva usta hvalio Tram 11 prilikom izlaska albuma jučer je objavio autorski tekst u kojem su napisali naslov Tram 11 nisu nikakvi desničarski reperi već otužni provokatori koji brani Tompsonovu terasu od Danke partizanke. Referirajući se na tobože sporni stih iz pjesme PŠK koji glasi: Na čelu ti petokraka, u oku dugine boje, ukoliko si udruga što milijardu kuna broje, puši kurac malo Titu, malo Kastru, ko Danka partizanka provaljuješ na terasu.
Sve ovo ukazuje kako u Hrvatskoj itekako postoji kultura otkazivanja i političke korektnosti koja ima sva obilježja i karakteristike koje možemo vidjeti u zapadnim zemljama koje danas žive na rubu kaosa. Politička korektnost i kultura koja se razvija oko te neprirodne bolesne ideje prijetnja su slobodi govora na zapadu, ali i u Hrvatskoj. Možda u manjoj mjeri u Hrvatskoj jer očito da se pod Božinovićevom palicom može završiti u zatvoru zbog komentara na društvenim mrežama. Otkazivanje albuma „Jedan i jedan“ je dokaz da Hrvatska srlja u jednoumlje političke korektnosti i sigurnih prostora i ograničavanja slobode govora. Ponovit ću još jednom Tram 11 provociraju, psuju, šokiraju, te preispituju današnje društvu i kulturu, ali ne pozivaju nikoga na nasilje. I dok god je tako bez obzira na političke stavove trebali bi ih podržati jer nitko od nas nije kompetentan prosuditi gdje je ta crta prihvatljivosti slobodnog govora. Sloboda govora ili postoji ili ne.

Recommended Posts